Ako vyzerá Montessori vysvedčenie

Som neopísateľne vďačná za to, že má moja dcéra možnosť navštevovať Montessori školu (predtým škôlku). Je tam šťastná, teší sa každý deň a dlhé zimné prázdniny sa jej teda vôbec nepozdávali. Tešila sa, kedy už opäť bude môcť ísť do školy. Za kamarátkami, ale aj skvelými učiteľkami.

Ja ako mama nemôžem byť spokojnejšia. Mám pred sebou dieťa, ktoré miluje svoju školu, s ľahkosťou sa učí nové poznatky o celom svete, ktorý ju obklopuje a užíva si svoje vzdelávanie.

Je to pre nás obrovská investícia, kvôli ktorej si nemôžeme dovoliť mnohé veci, ktoré by sme chceli a sú samozrejmosťou pre našich blízkych a známych, no nikdy sme neľutovali.

Verím, že sa nám (alebo skôr Ele) to vráti miliónkrát, pretože kvalitné vzdelanie, ktoré získa s radosťou, je na nezaplatenie. Žiadne nezmyselné opisovanie z tabule, domáce úlohy, žiadna nechuť z donútenia ani známky, ktoré nemajú žiadnu výpovednú hodnotu.

Aké to asi je…

Priznám sa, že niekedy týmto deťom závidím. Neviem si ani len predstaviť, aké to je, chodiť do školy s nadšením, učiť sa všetkými zmyslami a na konci školského roka objímať svoje učiteľky, lebo ich dlhé 2 mesiace neuvidím.

O Montessori pedagogike sa tu nejdem viac rozpisovať, určite ju mnohé z vás poznajú a možno niekedy napíšem článok, v ktorom priblížim svoje skúsenosti s touto školou.

Teraz máme ale za sebou, tak ako všetky rodiny školákov, čas vysvedčení, a tak mi napadlo podeliť sa s vami o to, ako také vysvedčenie vyzerá v Montessori škole na Slovensku.

Moja dcéra, ktorá v piatok ukončila svoj prvý ročník školskej dochádzky, však žiadne vysvedčenie nedostala.

Do rúk dostala od svojich troch učiteliek „Slovné hodnotenie koncoročné“. A ja som mala tú česť si ho môcť prečítať. Hodnotenie je totiž písané v 2. osobe jednotného čísla, čiže smerom k dieťaťu. Je teda určené pre dieťa, a naša Ela preto veľmi nechápe, prečo sa všetci tak veľmi o to jej „vysvedčenie“ zaujímame a prečo ho chcú všetci rodinní príslušníci vidieť na vlastné oči.

Je pravda, že keď sa ma s údivom pýtala, prečo chcú všetci vidieť a prečítať si jej vysvedčenie, mala som problém odpovedať jej niečo, čo by dávalo zmysel. No nejako sa mi to podarilo. 🙂

Matematický talent

Hodnotenie začína takto:

„Milá Elka, na konci prvého ročníka si sa vyjadrila, že si veľmi rada v škole, pretože v škôlke to už bola nuda.“

Na tomto úvode som sa z chuti zasmiala. Zaujímavé, ako sa človeku mení pohľad na vec. V škôlke to milovala a chodila tam veľmi rada, ani pred rokom si nesťažovala. No s odstupom času to hodnotí ako nudu. 😀

„Najviac ťa zaujala matematika. Bavilo ťa pracovať na tvojom vlastnom návrhu maľovaného sčitovania a tvoriť spolu s kamarátmi geometrické mesto.“

Toto neprekvapilo. V prvom polroku sa takmer výlučne venovala iba matematike, takže v nej úspešne pokračuje ďalej. Zatiaľ to vyzerá, že sa rodí matematický génius. Som šťastná, že je v škole, kde je toto nadšenie podporované a dostáva výzvy primerané nie veku, ale vlastným schopnostiam. Riešila vďaka tomu ako prváčka často už tretiacku matematiku.

„Z vied ťa zaujala téma vesmír a vytvorila si 8 planét slnečnej sústavy. Venovala si sa aj mapám a skúmala si v nich štáty Európy, Ázie a Južnej Ameriky.“

Áno, vedy ju začali baviť v januári, keď si spoločne v škole vyrábali sliz. A o jej vedomostiach zo zemepisu som sa mohla presvedčiť práve pár dní pred koncom školského roka. Začala mi rozprávať o mapách, ktorým sa v škole venuje a dávala mi hádanky.

„Kde sa nachádza Chile?“ alebo „Kde je Egypt?“

Po chvíli som túto hru otočila a nestačila som sa diviť, keď mi na všetky otázky odpovedala správne. Vedela, kde sa nachádza Kambodža, Vietnam, Belgicko, Taliansko, Uruguaj aj Kolumbia.

„Podarilo sa ti naučiť sa čítať splývavo a si nadšená z toho, že si dokážeš sama prečítať knihu. Ku koncu školského roka si veľa času strávila v knižnici čítaním Harryho Pottera.“

No pozerala som ako puk. Tým, že trávi čas v školskej knižnici, sa nám nepochválila, no a že si vybrala práve túto knihu, ma fakt dostala.

Všetko má svoj čas

„Dlho si sa neodhodlala pracovať s hudobnými materiálmi v triede, no keď si začala, zistila si, že ťa hudba veľmi baví.“

Táto veta ma veľmi zaujala, pretože je dôkazom toho, ako slobodne sa vyučuje v Montessori škole. Skutočne sa hudobnej výchove, ale napríklad aj vedám, prvý polrok vôbec nevenovala. Nikomu to však nevadilo, nikto to neriešil, a hlavne ju do toho nikto nenútil.

Stačí počkať a dieťa si samo zvolí danú aktivitu, keď príde ten správny čas. Keď má samé chuť. Bez nútenia, bez hrozby zlých známok. A potom je učenie hrou, zábavou a vášňou.

„V našom trojročí si si vyskúšala spoluprácu aj s druhákmi a tretiakmi a pomenovala si, že ti boli veľmi nápomocní. Veľmi sa tešíš na druhý ročník a my dúfame, že splní tvoje očakávania.“

Je úžasné sledovať, aký pozitívny vplyv má na dieťa vekovo zmiešaná skupina. Teraz bola Ela prváčka, čiže patrila medzi najmladších v trojročí. Často však spomínala starších spolužiakov, s ktorými buď spolupracuje počas dňa alebo s nimi diskutuje na rôzne témy. Má to veľmi rada a je vidieť, ako ju to obohacuje.

Obrovská vďačnosť

„Elka, prajeme ti krásne leto plné zážitkov a behu, ktorý tak miluješ!“

Krásny a osobný pozdrav na záver, ktorý ma dojal. Hreje ma pri srdci pocit, že moja dcéra je v škole, kde má učiteľky, ktoré ju majú rady, ktoré žijú svoje poslanie a s láskou učia naše deti spoznávať svet.

Cítim nevýslovnú VĎAČNOSŤ za „našu“ školu. Je krásne môcť si po roku prečítať takéto hodnotenie, ktoré ale v skutočnosti žiadnym hodnotením nie je. Pretože v Montessori škole sa deti nehodnotia, nenálepkujú, ani neznámkujú.

Priala by som si, aby takéto hodnotenie dostávali všetky deti a mohli sa zo svojho vzdelávania tešiť. Možno raz… verím, že áno.

Renáta Janečková
Som odvážna duša, ktorá neustále hľadá nové cesty ku šťastiu a naplnenému životu. Zároveň som mamou, ktorá si užíva vedomé materstvo a svojou kvapkou v mori pomáha tvoriť krajší svet.
Viac o mne si môžete prečítať TU

Som autorkou e-bookov:
(ne)MÁM ČAS na deti a na seba

11 tipov, ako vychovať šťastné a sebavedomé dieťa

3 dôvody, prečo začať svoje dieťa vychovávať inak
Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobné údaje budú použité iba na účely vyriešenia tohto komentára. Zásady spracovania osobných údajov