Prvá pomoc pri úzkosti – 4 tipy, ako ju zvládnuť

Ak trpíte úzkosťami, asi vám nemusím rozprávať o tom, ako môžu človeku znepríjemniť život. Mne ho takto spestrujú už dlhé roky. Psychické problémy, duševné choroby či poruchy sú však ešte stále v spoločnosti tabu témami a otvárajú sa len veľmi pomaly. Rada by som prispela svojím zrnkom piesku, pretože verím, že moje skúsenosti môžu pomôcť druhým ľuďom. Je veľa takých, ktorí sa so svojím problémom obávajú zdôveriť sa niekomu, a tak sú v tom sami, odkázaní na informácie z internetu či kníh.

Je to škoda, lebo veď sa nie je za čo hanbiť. Úzkosti môžu prekvapiť kohokoľvek z nás, človek za ne nemôže. Často pramenia ďaleko v detstve alebo sú spôsobené nejakými traumatickými zážitkami počas života. Ak zistíte, že máte úzkosti, určite by som to nepodceňovala a nečakala, že sa to samé zlepší. Nezlepší. Práve naopak, ako čokoľvek iné, čo zanedbáme, sa to bude len zhoršovať. Takže určite odporúčam vyhľadať odbornú pomoc.

Cesta von z úzkostí nie je pre väčšinu ľudí otázkou týždňov či mesiacov, môže to trvať roky. Ja na tom tiež „pracujem“, no medzičasom som sa s úzkosťami naučila žiť. Lebo aj keď vám tieto nepríjemné stavy vedia naozaj komplikovať život, dá sa aj s nimi žiť naplno. Preto som sa dnes rozhodla podeliť sa s vami s tým, čo mi funguje. Mám zopár tipov, ako si rýchlo pomôcť a dosiahnuť úľavu, keď to na vás príde.

1. Nebojujte s tým

Prvé roky som vždy, keď ma chytili úzkosti, bola naštvaná a chcela som s nimi bojovať. „Nie, nie, nie! Prečo?“ Odmietala som ich, čo ale vôbec nepomáhalo, skôr naopak.

Pomáha mi, keď sa zmierim s terajším stavom, prijmem, že to je teraz takto. Odovzdám sa, nebojujem. To je prvý krok k zmiereniu, uvoľneniu napätia, ktoré býva v tele obrovské. Ak sa budete hnevať, že máte zase úzkosť, aj tak vám to nepomôže. Nebuďte naštvaná, neľutujte sa, prečo práve vy.

Veľmi mi pomohlo, keď som sa toto naučila, prijať danú situáciu. Poviem si „Dobre, mám úzkosť, je mi nepríjemne, no aj tak môžem mať pekný deň.“ Ak medzičasom robíte veci pre zlepšenie, ste na dobrej ceste. A kým úzkosti úplne prejdú, treba s nimi žiť najlepšie, ako sa dá. A ono sa to dá!

Okrem toho, tak ako každá choroba či zdravotný problém, niečo vám chcú povedať, niečo vás majú naučiť. Nebráňte sa tomu, využite túto jedinečnú šancu, keď už vám ju život takto servíruje. Skúste pozorovať, čo sa s vami deje a hľadajte odpovede. Niekedy sa to podarí, inokedy nie a je to tak v poriadku.

2. Rozprávajte o tom

Ak máte práve úzkosť, skúste nájsť niekoho, komu sa dokážete zdôveriť, alebo kto o vašich stavoch už vie. Verím, že sa niekto taký nájde. Veď to poznáte, človeku sa vždy uľaví, keď sa vyrozpráva a platí to aj v tomto prípade. Môžete len hovoriť o tom, ako sa cítite, čo cítite a prečo sa tak cítite. A možno objavíte niečo nové, novú myšlienku, vodítko, ktoré prispeje v dlhodobom horizonte k riešeniu.

3. Vyplačte sa

Až relatívne nedávno som zistila, že mi veľmi pomáha sa vyplakať. Samozrejme, nedá sa to úplne na počkanie, na človeka to musí prísť. Ale vždy som v obrovskom napätí, ktoré je zmesou strachu, hnevu a nepríjemných pocitov. Keďže sa už ale poznám a zvyčajne viem, čo je aktuálnym spúšťačom úzkosti, nájde sa takmer vždy dôvod na plač. A ten je perfektným spôsobom, ako si uľaviť od neznesiteľnej úzkosti, ktorá vždy zoslabne alebo úplne odznie, keď sa dosýta vyplačem.

Nemýľte si ale tento plač s utápaním sa v sebaľútosti. To poznám veľmi dobre a roky som bola majsterkou v ľutovaní sa. To nie je ono. Toto je plač, kedy sa so slzami odplaví napätie, hnev či smútok a cítite krásnu úľavu. Naopak, pri sebaľútosti padáte hlbšie a hlbšie do pocitov obete a chúďatka. To asi tiež mnohé z vás poznajú a určite nie je ťažké tieto dva druhy plaču od seba rozpoznať.

4. Choďte von

Veľakrát vyskúšané, otestované. Jednoduché, a pritom tak účinné! Ak ste doma, na návšteve či v práci a chytia vás úzkostné stavy, choďte von. Ak je to aspoň trochu možné, vypadnite do prírody, na prechádzku, alebo si zašportovať. Ak nemáte s kým, nevadí. Ja chodím tiež v zásade sama.

Je dôležité nehľadať výhovorky, prečo to nejde, ale hľadať spôsoby, ako to pôjde. Je zima? Nevadí, dobre sa oblečte. Prší? Skvelé, môžete si predstaviť, ako dážď z vás zmyje všetko nepotrebné, čo sa vďaka úzkostiam vyplavuje.

Takže choďte von, vyčistiť si hlavu, prísť na iné myšlienky. Mne veľmi pomáha pozorovať prírodu, mesto, ľudí, prípadne si dám do uší nejakú pozitívnu hudbu a hneď je mi lepšie.

Práve dnes mám čerstvú skúsenosť, o ktorú sa s vami chcem podeliť. Úzkosti ma chytili už včera, ale také slabšie, bolo to znesiteľné. Bola som síce celý deň sama doma (bola sobota), no myseľ som mala zamestnanú. Umývala som žalúzie, ktoré tu v prenajatom byte zjavne nikto nečistil minimálne 10 rokov, prala som, pracovala som na PC, jednoducho, nenudila som sa a deň som zvládla celkom dobre.

Príroda lieči

Dnes po zobudení som cítila, že je mi horšie. Bolo mi nepríjemne a netrvalo dlho, kým som si uvedomila, že dnes doma ostať nemôžem. Umyla som ešte rýchlo okná v dcérinej izbe, čo som včera nestihla, vyprala jednu práčku, dala si neskoré raňajky a šup von, do prírody.

Išla som do lesa uprostred mesta, na nové miesto, ktoré mi doslova vyrazilo dych. Tak nádherný les, takú krásnu sýtu, živú, zelenú farbu som videla, ani neviem kedy naposledy. V nemom úžase som sa kochala okolitým lesom a jarnou prebúdzajúcou sa prírodou. Pomaličky sa mi objavil úsmev na tvári a so stúpajúcim kopcom, ktorým som šliapala, stúpala aj moja nálada.

Bola som vďačná sama sebe, že som opäť urobila správne rozhodnutie a neostala doma, sama so svojou úzkosťou medzi štyrmi stenami. Krátka prechádzka v lese mi dodala potrebnú energiu a pozitívny náhľad na svet, ktorý sa mi opäť na chvíľku stratil. Bol to nádherný pocit, ktorý mi pohladil dušu a ja som sa po necelých dvoch hodinkách spokojná vracala domov.

Drobnosti, na ktorých záleží

Možno sa to nezdá, ale taká je moja skúsenosť. Sú to často drobnosti, ktoré nám pomáhajú zvládať veľké problémy. Nemusíme hneď všetko vyriešiť, nemusíme robiť míľové kroky, aby sa okamžite všetko zmenilo k lepšiemu.

Ja sama mávam často veľké očakávania, chcela by som všetko hneď, no zistila som, že tak to nefunguje. Krok za krokom pomaličky vpred, len tak dosiahnem svoj cieľ. Preto nepodceňujte tieto drobné krôčiky, nemávnite rukou s tým, že veď vy si tie úzkosti vyriešite inak.

Jasné, riešiť ich treba, no kým sú tu, je podľa mňa dobré naučiť sa s nimi žiť kvalitnejší život, ktorý nám inak pretečie pomedzi prsty.

Tak nezabudnite, keď vás najbližšie opäť navštívia úzkostné stavy, skúste si pomôcť napríklad takto:

Nebojujte s úzkosťou, prijmite ju.

Porozprávajte sa s niekým o svojich problémoch.

Vyplačte sa. Uľaví sa vám.

Choďte von, najlepšie do prírody. Kľudne sama!

Budem rada, ak mi napíšete, čo vám pomohlo alebo sa podeľte v komentároch o vaše osvedčené tipy, ako si pomôcť pri úzkostiach. Držím vám palce a želám krásne pohodové dni.

**********************

Upozornenie: Rady a tipy obsiahnuté v tomto článku nemajú slúžiť ako náhrada za odbornú lekársku starostlivosť a nenesiem žiadnu zodpovednosť za to, ako tieto informácie využijete.

Renáta Janečková
Som odvážna duša, ktorá neustále hľadá nové cesty ku šťastiu a naplnenému životu. Zároveň som mamou, ktorá si užíva vedomé materstvo a svojou kvapkou v mori pomáha tvoriť krajší svet.
Viac o mne si môžete prečítať TU

Som autorkou e-bookov:
(ne)MÁM ČAS na deti a na seba

11 tipov, ako vychovať šťastné a sebavedomé dieťa

3 dôvody, prečo začať svoje dieťa vychovávať inak
Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobné údaje budú použité iba na účely vyriešenia tohto komentára. Zásady spracovania osobných údajov